6 copywriterských chyb, které už nikdy neuděláte (a já taky ne)

Ať už učíte cokoli – copywriting, fotografování nebo třeba zdravé vaření – určitě i vy máte svoje hříchy a neřesti, se kterými se před svými klienty zrovna dvakrát nechlubíte.

Tak víte co, já se vám dneska pochlubím sama. Ukážu vám, kdy a kde jste mě mohli nachytat (a možná i nachytali) na švestkách.

6 copywriterských chyb, které už nikdy neuděláte

Někdy si totiž člověk prostě nemůže pomoct:

  • Potřebujete dodržet maximální počet znaků, a přitom text musí zůstat maximálně úderný.
  • Píšete pro cílovku, která je zvyklá na jistou terminologii, a tak nemá smysl cpát jim za každou cenu něco jiného.
  • Prostě máte zrovna v hlavě vakuum a do večera to musí být hotové.
  • Anebo se zkrátka a jednoduše seknete.

Všichni jsme lidi a máme právo dělat chyby. I když jsme třeba ti nejprofesionálnější profíci pod Sluncem. Tak tady jsem pro vás sepsala pár svých copy-hříchů. Já vím, že vám to udělá radost. :)

1. Hlavně nenápadně

Svého času, ještě ve svých copywriterských začátcích, jsem tvrdě zastávala teorii „hlavně moc okatě neprodávat“. Jste v šoku? Já málem taky.

Doporučovala jsem klientům, aby nějak umně ukryli odkaz na prodejní stránku do blogového článku, ale hlavně ať proboha neříkají „Tady si to kupte“.

I mně jakožto copywriterce chvíli trvalo, než mi došlo, že úderná výzva k akci je absolutní nutnost. Neříkám, že bez ní neprodáte. Prodáte. Ale násobně méně, než když čtenářům jasně řeknete, co mají udělat.

2. Dárek zdarma

No vážně. Nachytali jste mě i u tohohle bohapustého a zavrženíhodného slovního spojení. To bylo tak:

V našem týmu u Copykillera panují čas od času menší rozbroje. Jedna strana tvrdí, že je absolutně nezbytné zachovávat profesionální tvář a že jako profíci copíci si některé věci zkrátka nemůžeme dovolit.

Druhá strana razí teorii, že „když to prodává, tak je to dobře“.

(Sami si můžete zkusit tipnout, kdo je kdo. :))

Onehdá jsme nechávali vyrobit reklamní bannery, docela se spěchalo (jako obvykle) a zadání znělo, že banner má obsahovat mimo jiné i slovo dárek a slovo zdarma.

Obdrželi jsme toto:

6 copywriterských chyb, které už nikdy neuděláte

Nejdřív mě spojení „dárek zdarma“ udeřilo do oka, a to dost bolestivě. Ale pak jsem usoudila, že to zdarma je tam vlastně jen jakoby přilepené navíc a že se to nezblázní. No, nezbláznilo se to, ale málem jste se zbláznili vy. :) To jste měli vidět ten tanec! Během pár minut se na mě sesypali fanoušci i někteří přátelé, že to snad jako ale nemyslíme vážně…

Nezbylo, než v té časové tísni zmobilizovat síly několika členů týmu, tenhle trapas urychleně napravit a frázi „dárek zdarma“ definitivně napsat na čelní pozici firemního slovníčku zakázaných výrazů.

3. V Čechách a na Slovensku

Na první pohled zřejmě nic závadného. Tohle slovní spojení jsem použila kdysi, při prvním prodeji online kurzu Copykiller, ve větě „Jedinečný online kurz copywritingu, který nemá v Čechách a na Slovensku obdoby“.

Pořád nic?

Velmi se na mě rozlítil jeden pán z Moravy, že se cítí být diskriminován a že jestli je to teda jenom pro Čechy a Slováky, tak on si to teda kupovat nemusí.

Měl absolutní pravdu a z mé strany to byl dost nepříjemný kiks. Ale znáte to, stane se. Nezbylo než se omluvit a trapnou chybu bryskně napravit.

4. Originalita vs. marketing

Lidi si často myslí, že copywriting je psaní zábavných a kreativních textů. Taky jsem si to kdysi myslela a snažila se být hlavně maximálně vtipná a originální.

Jenže. Cílem copywritingu není bavit, ale prodávat. Proto je tady na prvním místě srozumitelnost, konkrétnost a jednoznačnost, a teprve až potom všechno ostatní.

Pokud se tyhle dvě roviny podaří propojit, je to ideální stav. Když ne, nevadí. Rozhodně si nemusíte lámat hlavu s tím, že vaše texty nejsou dost vtipné. Není třeba. Stačí, když budou správně oslovovat cílovou skupinu a mluvit takovým jazykem, kterému vaši klienti rozumějí.

5. Autenticita vs. marketing

Svoje podnikání jsem původně vystavěla na myšlence, že ze všeho nejpodstatnější je vaše autenticita. Když totiž píšete opravdu sami za sebe a cítíte se v tom dobře, už jen to samo o sobě udělá obrovský kus marketingu za vás.

Nemusíte ani zdaleka tolik „tlačit na pilu“. Už jen tím, že jste sami sebou a že píšete ve flow, si přitahujete ty správné klienty (a naopak odrazujete takové, kteří s vámi nesouzní a spolupráce by vám stejně nic dobrého nepřinesla).

Jenže časem se mi to trochu vymklo, a pod tíhou narůstajícího byznysu jsem psala hodně pod tlakem. A to není prostředí, kde by autenticita a flow zrovna vzkvétaly. Psala jsem tehdy víc v souladu s tabulkami a konverzními grafy, než sama se sebou. Dopadlo to tak, že jsem na tom doslova vyhořela – a nezbylo než se zase vrátit k sobě, svým hodnotám a k původní myšlence svého podnikání.

No ale dobře to dopadlo. Zase jsem se našla, a díky tomu teď pomáhám i svým klientům psát texty, které jsou v souladu – s nimi, s jejich zákazníky, i s principy moderního marketingu.

6. Když neumíš pravopis, tak prostě nepiš

Byly doby, kdy bych nejradši všechny lidi, kteří nezvládají základní pravopisná a gramatická pravidla, zavřela do klece a sebrala jim psací potřeby. Anebo ať si klidně píšou, ale ať to proboha nikde neukazujou!

  • A pak jsem se sama pustila do podnikání a zjistila, že je lepší dělat věci nedokonale než vůbec.
  • A že spousta lidí by chtěla světu sdělit fantastické a veliké věci – a měli by si to nechat pro sebe jen proto, že jim ve škole nešla čeština?
  • A že k tomu, aby se člověk zlepšoval, zkrátka potřebuje dělat chyby.

Věřím, že vy se z těch mých chyb poučíte, anebo se nad nimi aspoň dobře pobavíte. :) A za odměnu mi písněte do komentářů, jaké kiksy se ve vašem oboru podařily vám. ;)

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře