5 chyb, které potkávám (skoro) na každém webu

Když jsem onehdá sepisovala pro klienta poznámky z konzultace, uvědomila jsem si zajímavou věc. Při první konzultaci totiž probírám s 90 % klientů stále stejné chyby. A tak jsem je pro vás sepsala i s konkrétními tipy, jak je na svém webu můžete napravit, případně jak se jich rovnou vyvarovat.

1. Kde to jsem a co je tu k mání?

Odpověď by měl návštěvník vašeho webu dostat dřív, než mu tahle otázka vůbec probleskne hlavou. Jakmile si ji položí sám, už je zpravidla pozdě. Váš web nesplnil svůj první a nejdůležitější úkol – jasně a na první pohled informovat, čím se zabýváte a jak svým zákazníkům pomůžete.

Tohle sdělení na vašem webu má hned dvojí funkci:

1. Zaujmout potenciální zákazníky a ujistit je, že u vás najdou přesně to, co hledají.

2. Dát jasný signál těm, kteří vašimi zákazníky nejsou, že nemá smysl ztrácet tady čas.

Opravdu. Cílem dobrého copywritingu totiž není jen prodat. Stejně důležité je odradit ty, komu nemáte co nabídnout.

Takže pokud se např. věnujete prodeji jízdních kol a specializujete se na kola silniční, musí to být na první pohled jasné a srozumitelné. “Silničáři” budou hned vědět, že našli super specializovaný web přesně pro jejich potřeby, a “horalové” hned pochopí, že mají gůglit dál.

ŘEŠENÍ: Napište si na web jasný a srozumitelný slogan nebo jednoduchou větu, která ihned informuje návštěvníka o tom, jaký problém mu pomůžete vyřešit (případně jakou touhu naplnit).

2. Vaše cílovka nejsou ti, kdo u vás nakupují

Ha. Teď jsem vám možná trochu zamotala hlavu. Ale zamyslete se nad tím se mnou. Pro koho vlastně píšete své texty na web, na blog, do e-mailů, na sociální sítě…?

  • Pro ty, kteří u vás nejčastěji nakupují?
  • Nebo pro ty, komu byste ideálně chtěli prodávat?

Pokud u vás nakupují právě ti, komu ideálně chcete prodávat, pak je všechno v nejlepším pořádku. Při konzultacích s mými klienty ovšem velmi často narážíme na to, že jejich klientelu tvoří určitá cílová skupina, která nakupuje nejochotněji. Ta se však nerovná představě ideálního klienta.

Nejlepší bude, když vám dám příklad:

Vyučujete alternativní léčebné metody a nejčastěji se vám do kurzů hlásí maminky na mateřské, protože nechtějí dávat svým dětem komerční léky. A tak směřujete své texty převážně na ně, protože jsou vašimi nejčastějšími klienty.

Ve skutečnosti vás ale mnohem víc láká a baví pracovat s profíky a chtěli byste se specializovat na alternativní metody pro lékaře. Jenže vaše texty (jak už jsme se zmínili) oslovují maminky na mateřské, a vy pořád ne a ne přijít na to, jak dostat do hry ty zpropadené doktory…

Už je vám to teď asi jasné. Maminky budou nadšeně chodit dál, ačkoli pro vás nejsou tak zajímavou cílovkou, a lékaři po vás ani nehlesnou. Protože prostě nejsou jasnovidci a nemají jak zjistit, že jim máte co nabídnout.

ŘEŠENÍ: Oslovujte svými texty takovou cílovku, které opravdu chcete prodávat. Pokud si zatím nejste 100% jistí, zamyslete se nad těmito body:

  • S jakými zákazníky se vám nejlépe pracuje / komunikuje?
  • Jaký typ klientů díky vám dosahuje nejlepších výsledků?
  • Jaký typ zákazníků bývá z vašeho zboží / služeb nejvíc nadšený?
  • S jakými zákazníky vás to nejvíc baví?

3. Nikoho nezajímáte

Drsné? Ale pravdivé.

Návštěvník na váš web nepřišel ani kvůli vám, ani kvůli vašemu skvělému produktu. Přišel proto, že hledá řešení pro své vlastní problémy a touhy. A to se musí odrazit i ve vašich textech. 

Opravdu nikoho nezajímá, že “nabízíte takové a makové produkty” nebo “že poskytujete služby na míru”. Vašeho zákazníka zajímá jediné: Co z toho všeho bude mít on sám.

ŘEŠENÍ: Nepište o sobě, ale o svém zákazníkovi. Zaměřte se na to, co mu váš produkt nebo služba přinese. A přímo jemu to taky pěkně do očí řekněte. Nepište, co “oni” nebo “my”. Kde to jen trochu jde, přeformulujte své sdělení do 2. osoby (VY).

Příklad? Tady je:

Špatně: Konzultace pomáhá napravit chyby podnikatelům, kteří si píšou své texty sami.

Dobře: Jste podnikatel a píšete si své texty sami? Díky konzultaci zjistíte, kde děláte zbytečné chyby a jak je ihned napravit.

4. Udělejte krok navíc

Nenuťte návštěvníka webu, aby si musel cokoli domýšlet. Naservírujte mu všechno podstatné hezky konkrétně a polopatě. Nemůžete ani očekávat, že už si od vás v minulosti přečetl ten a ten mail nebo článek.

S příliš obecnými texty se setkávám nejčastěji na webech s různými osobnostně rozvojovými kurzy a programy. Ale týká se vás to, i když prodáváte třeba bambusové ponožky.

V prvním případě nestačí prostě říct: “Naše metoda je pro vás, pokud se v životě necítíte spokojení a šťastní.”

Ve druhém případě nestačí jen říct: “Naše bambusové ponožky se báječně nosí.”

ŘEŠENÍ: Udělejte ještě jeden krok navíc: Jděte pod povrch a co nejvíc do hloubky:

  • Popište konkrétní emoce, které váš klient zažívá.
  • Vystihněte konkrétní změny, které díky vašemu produktu nastanou.
  • Vyhmátněte a pojmenujte konkrétní problémy, které vašemu zákazníkovi nedají spát.

Nebojte se říkat i nepěkné věci.

Jak by tedy mohly naše příklady vypadat lépe?

Př. 1 – Chodíte z práce vyčerpaní a nemáte už sílu ani pohrát si s dětmi?
Nebo: Bojíte se otevřít dveře bytu, že za nimi čeká zase jen křik a hádky?

Př. 2 – Nohy v suchu – návštěvy bez trapasů. Bambusové ponožky vás nenechají ve štychu.

5. O tom, co budete mít na webu, nerozhodujete vy

Další podpásovka? Ne tak docela. Něco mi říká, že mi za tuhle objevnou myšlenku ještě poděkujete.

Typický stav:

Web přeplněný informacemi od shora až dolů. Jedenáct položek v menu, každá stránka má pět dalších podstránek. Hromady veřejných fotek z akcí, seznamy diplomů a certifikátů, oskenované články z podřadných médií…

Nedělám si srandu. To všechno jsem zažila a dennodenně znovu a znovu zažívám při osobních konzultacích s klienty.

Jak taková nešťastná situace vůbec vznikne? 
Když se začnete o tom, co bude na vašem webu, rozhodovat podle sebe.

A kdo by o tom měl teda rozhodovat?
Kdo jiný než váš zákazník!

Zkuste se podívat na svůj web očima nového návštěvníka

  • Najde tam všechno, co potřebuje najít? 
  • Najde to jednoduše, rychle, intuitivně, bez tápání a přemýšlení?
  • Nenutíte ho klikat víc, než je nezbytně nutné? Nemusí se k přihlášce na kurz složitě prodírat přes tři další podstránky?
  • Nabízíte mu jen takový obsah, který ho opravdu zajímá a který si potřebuje a chce číst?
  • Netlačíte ho do konzumace hromady nepodstatných věcí jen proto, že si to žádá vaše ego?

Nezřídka se stává, že zákazník už je dávno připravený nakoupit, ale my ho nutíme vstřebávat další a další informace, až to nakonec vzdá a raději odejde.

ŘEŠENÍ: Nechte o obsahu webu rozhodnout vašeho zákazníka. Vžijte se do jeho kůže a představte si, že hledáte řešení na svůj problém. Co přesně si teď na webu potřebujete přečíst, kam se potřebujete dostat a co už je tam zbytečně navíc?

Můžete se na to zeptat přímo i některého z vašich klientů. Potíž je ale v tom, že se okamžitě začne zaměřovat na to, co by se na vašem webu mělo/nemělo změnit. :) A v ten moment už nepřemýšlí stejně jako váš skutečný návštěvník. Protože váš skutečný zákazník má v hlavě vlastní problém a ne váš web.

A co když se vám za nic na světě nedaří získat nadhled a podívat se na svůj web optikou vašeho zákazníka? Ozvěte se a můžeme se na to mrknout společně. Já vám přesně ukážu, co se vašemu zákazníkovi během brouzdání po webu honí hlavou. Spolu pak vymyslíme, jak mu nákup či rozhodování můžete asi tak patnáctkrát zjednodušit. :)

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře
  • Chcete další články do mailu?

    Zadejte svoji e-mailovou adresu, a já vám čas od času pošlu další tipy, jak využít sílu copywritingu, a přitom zůstat sám sebou.

  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky
  • Štítky