6 radioaktivních výroků, které slýcháte od svých klientů

Pokud jste freelancer neboli podnikáte na volné noze, znáte to určitě taky. Takové ty dobře míněné až láskyplné výroky, jejichž radioaktivita prostě lidem, kteří nepodnikají ve vašem oboru, nemá šanci dojít. Vždyť oni to myslí dobře a často jsou bezmezně a bezhlavě přesvědčeni o tom, že vám tím vlastně šetří čas, práci a vůbec prokazují nekonečné dobrodiní.

1. Jenom se mi na to rychle mrkněte

Můžete se mi prosím podívat na tenhle článek? Určitě nechci, abyste mi ho přepisovala, jen se na to prosím podívejte a řekněte mi, jestli tam mám něco udělat jinak. Fakt vás tím nechci nijak zatěžovat, jen mi na to hoďte rychlý oko…

Ono se to možná nezdá… Ale jestli vám mám dát zpětnou vazbu na ten váš článeček (kterej má většinou minimálně 5 stránek), potřebuju si ho celý přečíst, zamyslet se nad ním, sesumírovat si, co by se mělo udělat jinak a proč (a že toho většinou je!) a pak to všechno sepsat do e-mailu. Tak hodina zasviští, jen to fikne. Hodina mojí práce stojí 1 200 Kč. To se nechlubím. To budete potřebovat vědět, až zase budete chtít na něco „rychle mrknout“.

2. To nemusí být úplně dokonalý!

Já nechci žádnej super servis, prostě jen potřebuju, aby tam nebyly vyložený hrubky. To nevadí, když tam zůstanou nějaký drobný chyby. Svět se nezboří, to přece nikdo nepozná, že jste to dělala vy, když pod tím nebudete podepsaná.

Tahle muka jsem zažívala dennodenně ještě jako korektorka. Chápu, že ne všichni odvádíme svoji práci na maximum a každý máme tu hranici, kde svědomí mění barvu dočerna, trochu někde jinde. Já si svou práci cením docela hodně vysoko. A podle toho taky bude vypadat výsledek. Nic menšího po mně prostě nechtějte, i když si třeba myslíte, že jsem padlá na hlavu. Pod nedotaženou práci se zkrátka nepodepíšu, ani když to bude jenom jako.

3. Já na to vlastně zas tak nespěchám!

Jé, my jsme byli domluvení, že vám to pošlu tenhle týden? Ale to nevadí, klidně to stačí až ten příští, já na to zas tak hrozně nespěchám.

No vy jste ťuťu. Ale jak bych vám to jenom jasně, ale slušně… No zkrátka – teď asi hluboce raním váš jemnocit, připravte se prosím na nemilosrdnou ránu: Já prostě nemám jenom vás, víte?

Ehm. No, tak ono to prostě funguje tak, že VÁM to sice stačí až ten příští týden, ale tam já už mám zase domluvené jiné lidičky, víte? A těm já zkrátka nemůžu říct, „budete si muset počkat, protože paní Tachecí nedodržela termín…“

4. Píšu radši s předstihem

Milá paní Koubek, potřeboval bych otextovat celý web, přepsat všechny články na blogu, popisky v e-shopu, upravit e-mailové šablony a vymyslet nový firemní slogan. Vím, že toho máte hodně, a tak píšu radši trochu s předstihem. Stačí mi to během příštího týdne.

No dobře, trochu jsem si zapřeháněla. Ale to je fuk. I kdybyste potřebovali píchnout jen s jedním pitomým článkem, budete potřebovat časovou rezervu minimálně měsíc. Na takové dva týdny dopředu bývám bezkonkurenčně vyprodaná (leda by se zase objevil nějaký roztomilouš, který nedodrží termín) a předběžně mívám naplánovanou práci cca na dva až tři následující měsíce.

5. Nenapadá vás něco?

Vy děláte copywriting? Já bych tady potřeboval narychlo vymyslet nějakej šikovnej slogan (název knihy, motto – doplňte si), nenapadá vás něco?

Ale to víte, že napadá: Vy jste se asi zbláznil, milý pane! Nebudu vám tady vyjmenovávat, co všechno potřebuju vědět a znát k tomu, abych se nad sloganem nebo názvem knihy mohla vůbec zamyslet. A nebudu vám ani vysvětlovat, jak náročný duševní proces často za tvorbou takového sloganu vězí. Stačí, když si zapamatujete, že copywriter se nerovná stroj na hesla, názvy a slogany, a i když je to třeba sebekreativnější génius, neprodukuje takové věci na povel. Potřebuje k tomu totiž dokonalou souhru okolností: optimální rosný bod, vhodné postavení hvězd a dobře zásobený domácí bar.

6. A co tam mám teda napsat?

Jo, takže tady by to chtělo nějak stručněji a úderněji, jo? A co tam mám teda jako napsat?

Jestli existuje nějaká otázka, kterou dostávám na každé jedné konzultaci, je to právě tahle. Jenže pozor. Konzultace je od toho, abychom si řekli, co a jak je potřeba ve vašich textech změnit, abychom pro vás definovali jednotný vyjadřovací styl, abyste se naučili o textu jinak přemýšlet, abyste se zbavili nejčastějších nešvarů, aby… no prostě a tak dál.

Ale není tu proto, abych vám diktovala, co kam máte napsat. Jasně, pár ilustračních příkladů si pro vás připravím, ale je fajn vědět, že při konzultaci funguje (alespoň mně určitě) úplně jiná sekce mozku než při samotné práci s textem – a nejspíš to bude něco jako pravá vs. levá hemisféra. 🙂 Takže znovu – nečekejte od konzultace (a už vůbec ne ode mě), že vám hned teď na fleku vysypu z rukávu geniální řešení.

Na to bych se musela úplně odstřihnout, přepnout do té druhé půlky mozku, naladit se a čekat na tu zmíněnou souhru okolností. Žádný rychlopřepínač mezi těmi dvěma polohami jsem zatím nevynalezla, ale dobře, zkusím na tom do budoucna popracovat.

Tak, a teď zase vy. Určitě máte spoustu podobných historek z podnikání, tak sem s nimi, v komentářích je na ně místa až hanba! ;)

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře