7 skandálních chyb Lucie Koubek

Často si při psaní vlastních textů říkám – kdyby tohle viděli studenti mého online kurzu Copykiller… Anebo ještě jinak: Kdyby tohle UDĚLALI studenti mého kurzu Copykiller…, omlátila bych jim to o hlavu hlava-nehlava!

Skandální chyby

Ano, i Lucie Koubek někdy dělá přímo nechutné až zvrhlé chyby. Jenže někdy si člověk prostě nemůže pomoct:

  • Potřebujete dodržet maximální počet znaků, a přitom text musí zůstat maximálně úderný.
  • Píšete pro cílovku, která je zvyklá na jistou terminologii, a tak nemá smysl cpát jim za každou cenu něco jiného.
  • Prostě máte zrovna v hlavě vakuum a do večera to musí být hotové.
  • Anebo se zkrátka a jednoduše seknete.

Všichni jsme lidi a máme právo dělat chyby. I když jsme třeba ti nejprofesionálnější profíci pod Sluncem. Tady jsem pro vás sepsala pár svých copy-hříchů. Já vím, že vám to udělá radost. :)

Hlavně nenápadně

Svého času, ještě ve svých copywriterských začátcích, jsem tvrdě zastávala teorii „hlavně moc okatě neprodávat“. Jste v šoku? Já málem taky.

Doporučovala jsem klientům, aby nějak umně ukryli odkaz na prodejní stránku do blogového článku, ale hlavně ať proboha neříkají „Tady si to kupte“.

I mně jakožto copywriterce chvíli trvalo, než mi došlo, že úderná výzva k akci je absolutní nutnost. Neříkám, že bez ní neprodáte. Prodáte. Ale násobně méně, než když čtenářům jasně řeknete, co mají udělat.

Sleva až hanba

Pokud už mě nějaký ten pátek sledujete, nejspíš víte, že slovo sleva mi otvírá kudlu v kapse a ježí chlupy až na chodidlech.

Slovo sleva ne

A taky jste si možná všimli, že naše vánoční nadílka měla slev víc než ozdob na stromečku. Málem jsem kvůli tomu sama sebe zavrhla.

Podívejte se na to ale jinak:

  • Reklama na Facebooku nesmí obsahovat víc než 20 % textu (jinak vám ji FB prostě neschválí a nepublikuje).
  • Náš objednávkový systém pracuje se „slevovými kupony“ a my s tím zkrátka nic neuděláme. Bylo pro nás důležité, aby „terminologie“ byla jednotná a pro klienty absolutně srozumitelná.
  • Porovnejte, kolik času zabere, než přečtete „sleva 30 %“.
  • A teď to srovnejte s významově stejným spojením „za cenu sníženou o 30 %“ nebo „o 30 % výhodnější cena“.
  • Slovo „sleva“ navíc 100% spolehlivě přitáhne každé oko – i toho nejotrlejšího nenakupovače. :) A vy prostě potřebujete, aby na tu reklamu lidi klikali, co si budeme povídat.

Nicméně pořád trvám na tom, že tam, kde to jde, je lepší se „slevě“ spíše vyhnout. Na druhou stranu, někdy prostě účel světí prostředky.

Dárek zdarma

No vážně. Nachytali jste mě i u tohohle bohapustého a zavrženíhodného slovního spojení. To bylo tak:

V našem týmu panují čas od času menší rozbroje. Jedna strana tvrdí, že je absolutně nezbytné zachovávat profesionální tvář a že jako profíci copíci si některé věci zkrátka nemůžeme dovolit.

Druhá strana razí teorii, že „když to prodává, tak je to dobře“.

(Sami si můžete zkusit tipnout, kdo je kdo. :))

Onehdá jsme nechávali vyrobit reklamní bannery, docela se spěchalo (jako obvykle) a zadání znělo, že banner má obsahovat mimo jiné i slovo dárek a slovo zdarma.

Obdrželi jsme toto:

7 skandálních chyb LK - dárek zdarma

Nejdřív mě spojení „dárek zdarma“ udeřilo do oka, a to dost bolestivě. Ale pak jsem usoudila, že není čas řešit detaily, a pustila jsem to ven. To jste měli vidět ten tanec! Během pár minut se na mě sesypali fanoušci i někteří přátelé, že to snad jako ale nemyslíme vážně…

Nezbylo, než v té časové tísni zmobilizovat síly několika členů týmu, tenhle trapas urychleně napravit a frázi „dárek zdarma“ definitivně napsat na čelní pozici firemního slovníčku zakázaných výrazů.

V Čechách a na Slovensku

Na první pohled zřejmě nic závadného. Tohle slovní spojení jsem loni použila na prodejní stránce online kurzu Copykiller ve větě „Jedinečný online kurz copywritingu, který nemá v Čechách a na Slovensku obdoby“.

Pořád nic?

Velmi se na mě rozlítil jeden pán z Moravy, že se cítí být diskriminován a že jestli je to teda jenom pro Čechy a Slováky, tak on si to teda kupovat nemusí.

Měl absolutní pravdu a z mé strany to byl dost nepříjemný kiks. Ale znáte to, stane se. Nezbylo než se omluvit a trapnou chybu bryskně napravit.

Mám otřesný web

A nemyslím to tak, že by nebyl hezký. To on docela je. Ale po stránce copywritingu a web designu porušuje snad 8 zásad z 10.

Věřte tomu, nebo ne, na jeho reformu se chystám už několik měsíců. Potřebuje to jako prase drbání, jenže já jsem ukázkový příklad kovářovy kobyly. Tak mi držte palce, ať si tohle novoroční předsevzetí splním co nejdřív a ten „z ostudy kabát“ si už konečně sundám.

Kovářova kobyla

Originalita vs. marketing

Lidi si často myslí, že copywriting je psaní zábavných a kreativních textů. Taky jsem si to kdysi myslela a snažila se být hlavně maximálně vtipná a originální.

Jenže. Copywriting je především marketing a marketing má jediný cíl, a to – prodat. Proto je tady na prvním místě srozumitelnost, konkrétnost a jednoznačnost, a teprve až potom všechno ostatní.

Pokud se tyhle dvě roviny podaří propojit, je to ideální stav. Když ne, nevadí. Rozhodně si nemusíte lámat hlavu s tím, že vaše texty nejsou dost vtipné. Není třeba. Stačí, když budou správně oslovovat cílovou skupinu a mluvit takovým jazykem, kterému vaši klienti rozumějí.

Když neumíš pravopis, tak prostě nepiš

Byly doby, kdy bych nejradši všechny lidi, kteří nezvládají základní pravopisná a gramatická pravidla, zavřela do klece a sebrala jim psací potřeby. Anebo ať si klidně píšou, ale ať to proboha nikde neukazujou!

  • A pak jsem se sama pustila do podnikání a zjistila, že je lepší dělat věci nedokonale než vůbec.
  • A že spousta lidí by chtěla světu sdělit fantastické a veliké věci – a měli by si to nechat pro sebe jen proto, že jim ve škole nešla čeština?
  • A že k tomu, aby se člověk zlepšoval, zkrátka potřebuje dělat chyby.

Věřím, že vy se z těch mých chyb poučíte, anebo se nad nimi aspoň dobře pobavíte. :) A za odměnu mi písněte do komentářů, jaké kiksy se ve vašem oboru podařily vám. ;)

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře