Taky vás zachvátila mánie zvaná Clubhouse? Vsadím se, že teď dnem i nocí přemýšlíte, jak si vylepšit svůj profil a co napsat do bio. Jestliže podnikáte a vaším cílem na Clubhouse je mimo jiné budování značky a networking, pak je správně a strategicky vyplněné bio základem úspěchu.
Já osobně jsem na Clubhouse relativní nováček, ale za ty necelé dva týdny už jsem si vyslechla hromadu diskusí i přednášek o tom, jak Clubhouse využít na 100 % – a mimo jiné taky jak sparávně napsat bio. Protože ono se to nezdá, ale je to docela alchymie.
Prozradím vám teď svoje vlastní tipy a triky, ale i fígle zahraničních markeťáků a copywriterů, se kterými jsem tohle téma na Clubhousu probírala.
Možná už jste taky slyšeli, že ze všeho nejdůležitější ve vašem Clubhouse profilu jsou první tři řádky. Ty se totiž zobrazí každému, kdo si rozklikne náhled vašeho profilu. Rozhodují o tom, jestli si pak dotyčná osoba zobrazí váš profil celý a třeba vás i osloví ke spolupráci.
Na první tři řádky napište, kdo jste a co děláte. Jasně, stručně, jednoduše. Já tam mám např.:
Nic nevysvětlujte, nesnažte se být kreativní. Tady na to není prostor. Všichni musí hned na první pohled a bez přemýšlení pochopit, co jste zač a co přesně děláte.
Já sama jsem chvíli špekulovala nad tím, jak tyhle tři řádky využít opravdu dokonale. Přepisovala a měnila jsem to snad patnáctkrát, než to bylo úplně přesně ono. Udělejte to taky tak. Vyhrajte si s tím. Zkoušejte různé formulace, různé uspořádání – a hlavně zkracujte a zjednodušujte až na dřeň.
V mém případě: “Učím podnikatele psát autentické texty, které prodávají”. Tím perfektně doplníte informace v úvodu a nasměrujete lidi i ke svým hodnotám, cílům a výsledkům.
Znovu připomínám: zachovejte stručnost, napište to hlavně super-srozumitelně, konkrétně a jednoznačně.
Mějte na paměti, že lidé si váš profil často prohlížejí v průběhu diskuse, takže jsou svojí pozorností u vás jen částečně. Dbejte na to, aby pro ně bylo co nejjednodušší si vás okamžitě zařadit a rozhodnout se, že vám dají Follow nebo že vás chtějí kontaktovat.
Referencí se tady nemyslí žádný vzkaz od vašich klientů o tom, jak jste skvělí a jak jste jim pomohli. Mluvím o tom, čemu se v markeťácké hantýrce říká “social proof” neboli nepřesně přeloženo “sociální důkaz”. Tedy potvrzení, že jste fakt dobří a máte výsledky.
Napište sem např.:
Tím dáte lidem jasně najevo, že to, co jste o sobě napsali výše, jste si nevycucali z prstu. Že máte za sebou reálné výsledky a spokojené klienty.
Než se pustíte do psaní samotných odkazů – ujistěte se, že jsou jednoduché a krátké. Přímo z Clubhouse se totiž nedá proklikávat (až na jednu, vlastně dvě výjimky, o kterých bude řeč za chvíli). Takže lidi si musí váš odkaz buď zapamatovat, nebo zkopírovat a ručně vložit do prohlížeče. Čím kratší a jednodušší váš odkaz bude, tím to pro ně bude snazší – a taky to bude ve vašem biu lépe vypadat.
Doporučuju dát sem cca tři odkazy – např. na váš web nebo weby, na váš hlavní produkt, a třeba na váš magnet zdarma.
Vyberte zkrátka to, kam chcete lidi přednostně směřovat. A nezapomeňte, že to můžete kdykoli obměnit podle potřeby a aktuální byznys strategie.
Pokud máte Twitter nebo Instagram (a jste tam aktivní), úplně dole v biu máte možnost propojit si svůj profil přímo s těmito dvěma sociálními sítěmi (nebo třeba jen s jednou z nich). Rozhodně to udělejte!
Tohle jsou totiž ty dva jediné proklikávací odkazy, o kterých jsem mluvila před chvílí. Tohle je jediný způsob, jak se s vámi lidi můžou spojit napřímo a poslat vám zprávu rovnou na váš Twitter nebo Instagram.
Pozn.: Já jsem tady trochu namydlená, protože Twitter ani Instagram nepoužívám. Pokud jste na tom podobně – nebojte, my to prostě uděláme jinak a za chvíli vám řeknu jak. :)
Informaci o dalších sociálních sítích přidejte nejlépe pomocí uživatelského jména, takže třeba @luciekoubek v případě Facebooku nebo LinkedIn, případně uveďte název kanálu na YouTube apod.
Připojte další kontakty – tedy nejspíš svoji e-mailovou adresu, případně telefon, nebo jak si přejete, aby vás potenciální zájemci či klienti kontaktovali.
A teď pozor, slíbený postup pro ty, co neholdují Twitteru ani Instagramu: Zřetelně vyzvěte případné zájemce, ať vám prostě napíšou e-mail nebo vás kontaktují přes jiné sociální sítě, což je v mém případě Facebook nebo LinkedIn.
Ať už máte připojené socky, nebo nemáte, každopádně nezapomeňte jasně a jednoznačně uvést, co má návštěvník vašeho profilu udělat.
Takže např.
Máte zájem o spolupráci? Napište mi zprávu přímo na Instagram!
NEBO:
Chcete mě pozvat jako hosta do svého diskusního klubu? Napište mi na e-mail XY.
Clubhouse je jedna velká galerie emotikonů! Pokud si říkáte, že to je pěkná blbost a že do toho se rozhodně pouštět nebudete, protože už vám dávno není 16, zadržte. Ještě vám k tomu s dovolením něco povím.
Text v biu na Clubhouse se nedá formátovat. Tedy – abych byla přesná – nějaké fígle na to jsou, ale osobně jim moc nefandím, protože se to stejně dost špatně čte. Běžným způsobem tam text zkrátka nemůžete zvýraznit. Nejde tam nastavit ani tučné písmo, ani kurzíva, ani odrážky, nadpisy, nic.
Jediný způsob, jak návštěvníkům vašeho profilu zjednodušit orientaci v textu, jsou právě emotikony. Nemusíte to s nimi přehánět. Vlastně přesněji – neměli byste. Používejte je prostě jako odrážky. A vybírejte dobře!
Emotikony totiž taky skvěle napomáhají dostat do mozku návštěvníka tu správnou informaci. Jak už jsem naznačila, lidi jsou často u vašeho profilu jen tak na půl oka. Když pak vidí třeba malou tužtičku, je jim hned jasné, že děláte něco s textem nebo psaním, aniž by museli přečíst jediné písmenko. Když uvidí emoji mikrofonu, mozek si hned domyslí, že má co do činění nejspíš s nějakým moderátorem nebo spíkrem.
Do bio se taky báječně hodí vypsat nejbližší plánované akce, které na Clubhousu pořádáte, případně vložit seznam vašich pravidelných akcí + den a čas, kdy se konají.
Jak už jsem zdůraznila, na Clubhousu se nedá formátovat, takže tomu musíte maximálně pomoct sami. Uspořádejte jednotlivé sekce do krátkých logických celků. Dál platí podobná pravidla jako u jiných textů na internetu:
Když bude váš text v biu správně a přehledně strukturovaný, návštěvník vašeho profilu se v něm na první pohled rychle a snadno zorientuje.
Nebojte se svůj profil neustále vylepšovat a aktualizovat podle potřeby. Měňte odkazy podle toho, co je zrovna pro vaši byznys strategii prioritní. Aktualizujte výpis svých akcí, upravujte první tři řádky podle toho, jaké diskuse se účastníte a co bude pro dané publikum nejdůležitější a nejzajímavější.
Já například pracuju se dvěma jazykovými verzemi, protože se účastním diskusí v češtině a v angličtině. Standardně mám nahoře českou verzi, protože mě zajímá převážně česko-slovenské publikum a moji klienti jsou Češi a Slováci. Anglickou verzi najdete až dole pod tím.
Pokud se ale chystám připojit k diskusi v angličtině, jednoduše přehodím anglickou verzi nahoru, aby moji kolegové v místnosti, nebo chcete-li roomce, ihned věděli, s kým mají tu čest.
Můžete si na Clubhouse přidat i informace o svých osobních zájmech – všimla jsem si, že tohle dělá spousta lidí čistě jen pomocí příslušných emotikonů. Není to nutné, ale tím, že naznačíte svoje zájmy, životní styl a hodnoty, lidé se s vámi líp ztotožní a přiblížíte se jim jako člověk.
Stejně tak můžete přidat takový ten červený špendlíček a informaci o tom, kde se zrovna nacházíte, v jaké zemi působíte. Všimla jsem si, že z toho se stal takový sympatický zvyk a hodně lidí toho na svém Clubhouse profilu využívá.
Jako celek to pak může vypadat třeba takhle:
Důležitá poznámka na závěr: Na Clubhousu funguje vyhledávání. Dejte si proto trochu práci s klíčovými slovy a nezapomeňte je uvést hlavně v těch prvních třech řádcích. Víc o tom, jak optimalizovat svůj Clubhouse profil pro vyhledávání, si povíme zase někdy příště.
Do komentářů mi určitě napište, jaké jsou vaše osobní fígle, co se vám osvědčilo a jak s informacemi v biu pracujete vy. Ráda se od vás nechám inspirovat!
No a samozřejmě si mě najděte (@luciekoubek) a dejte mi Follow, pokud vás zajímají moje aktivity na Clubhousu a chcete se se mnou potkávat i tam. Těším se na slyšenou v nějaké zajímavé roomce! :)