Jak napsat marketingový text lidsky a “nemarketingově”

Určitě to dobře znáte. V hlavě máte skvělý a neotřelý nápad, který toužíte předat (a prodat) světu. Ale jakmile zasednete k psaní, mozek přepne do režimu “slohovka”, a je konec.

Za nic na světě se nedokážete přemluvit, že můžete psát uvolněně, přirozeně a lidsky. Místo toho znějí vaše texty buď příliš akademicky, anebo zase až moc “marketingově”.

Za otázku “jak psát normálně a nemarketingově” vám chci moc poděkovat, protože trápí hodně mých klientů a řešíme ji pořád dokola ve všech mých kurzech i při konzultacích. Mám pro vás tedy dneska pár tipů, jak tenhle zatracený blok překonat.

Ze všeho nejdřív vás ale chci podpořit, abyste se nenechali odradit, když vám to nepůjde úplně hned. Taková věc je totiž otázkou vytrvalého tréningu a hledání, v čem je dobře vám i vašim zákazníkům. Ale když zapojíte do hry následující fígle a vychytávky, půjde vám to mnohem líp a mnohem rychleji. Tak jdeme na to.

Tip č. 1 – Zbavte se klišé

To už jste určitě slyšeli milionkrát, a já vám to nemůžu nepřipomenout ještě jednou.

Víte, jak vznikají takové ty neupřímně vtíravé marketingové texty, které znáte třeba z letáků různých hypermarketů? Jednoduše tím, že vrší jedno klišé za druhým.

Klišé jsou takové ty tisíckrát omílané fráze jako třeba:

  • rostou jako houby po dešti
  • nákup z pohodlí domova
  • mladá a dynamicky se rozvíjející společnost

Klišé poznáte jednoduše tak, že vám ta fráze naskočí úplně automaticky bez rozmýšlení.

Proč?

Protože jste ji předtím slyšeli už tisíckrát. A stejně tak ji tisíckrát slyšeli a četli i vaši čtenáři. Takže nejen, že je takový text nezaujme, ale bude jim připadat prázdný, otřepaný, a dost možná i trochu slizký.

Tip č. 2Definujte si ideálního klienta

Váš text nikdy nebude znít přirozeně a suverénně, dokud nemáte křišťálově jasno v tom, pro koho píšete. Vaše texty můžou znít opravdově a upřímně až poté, co máte před sebou dokonale konkrétní obraz člověka, pro kterého jsou určeny.

Dokud se budete snažit psát pro nějaké obecné publikum, nikdy se do toho nemůžete správně “položit”, nemůžete se uvolnit a bude to vždycky znít nejistě a nepřesvědčivě.

A když říkám dokonalý obraz, myslím tím vykreslený skutečně do nejmenších detailů. Nestačí vědět, že vaše zákaznice je maminka na mateřské, která si chce něco přivydělat z domova. Je potřeba jít mnohem víc do hloubky, odpovědět si na otázky, jako např.:

  • co ji trápí
  • jaké situace zažívá
  • čeho se bojí
  • po čem touží
  • co jí brání situaci řešit…

Pokud sami přesně nevíte, jak na to, přihlaste se do mini-online kurzu Seznamka s ideálním klientem. Tam vás provedu vytvořením profilu ideálního klienta krok za krokem a vy o něm zjistíte věci, o kterých se vám ani nesnilo.

Tip č. 3 – Pište, jako byste si povídali u kafe

Jednoduše si představte, že sedíte se svým oblíbeným klientem u kávy a vedete přátelskou konverzaci.

  • Jak mu svůj produkt představíte?
  • Jak vysvětlíte jeho výhody a přínosy?
  • Jak vyvrátíte případné námitky nebo obavy?
  • Jaká slova a obraty budete používat?
  • Jakým stylem s ním budete mluvit?

Pokud vám to pořád moc nejde, vykašlete se teď na chvíli na psaní a namluvte si takový imaginární rozhovor na diktafon.

Posaďte si naproti sobě třeba plyšového medvěda, ať nemáte pocit, že mluvíte do zdi. Můžete samozřejmě poprosit o asistenci kamaráda či kamarádku nebo rovnou skutečného klienta. Nahrávku si pak poslechněte a inspirujte se při psaní. Uvidíte, že vám to najednou půjde mnohem přirozeněji.

Tip č. 4 – Přečtěte si to nahlas

Až budete mít text napsaný, znovu si před sebe posaďte medvěda nebo kamarádku a přečtěte jim to nahlas. To můžete klidně hned teď vyzkoušet i s nějakým dříve napsaným textem. Sledujte, jak se u toho cítíte.

  • Opravdu byste to takhle vykládali skutečnému klientovi u kafe?
  • Jste při tom sami sebou?
  • Cítíte se uvolněně a přirozeně, nebo spíš trochu křečovitě až trapně?

Vaším cílem je dostat prodejní text do podoby, která bude co nejvíc připomínat reálnou přátelskou konverzaci. Dokud tam bude křeč a pocit trapnosti, nejste to vy a lidi vám to neuvěří.

Tak to vyzkoušejte a dejte mi vědět, jak to funguje!

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře