Jak psát kreativní texty?

Tohle je jedna z nejčastějších otázek, které od svých klientů dostávám. Vždycky se ptám na oplátku:

A proč potřebujete umět psát kreativní texty?

Kreativita totiž neprodává. Prodává srozumitelnost a přirozenost.

Překvapilo vás to? No vidíte, a já se vsadím, že i vy, když si třeba na internetu vybíráte jazykový kurz, oceníte hlavně jasné, stručné, přesné a přehledné informace.

Informace na první pohled

Pokud hledáte nějakou konkrétní informaci, třeba kolik lidí s vámi bude ve skupině a kdy lekce probíhají, chcete to najít hned. Nechcete se k tomu prodírat houštinou zbytečných, byť třeba i vtipných a zábavných povídaček. Vlastně ty informace vůbec nechcete hledat. Chcete je dostat naservírované jako snídani do postele, ideálně ještě dřív, než na to vůbec pomyslíte.

Takže když píšete texty na web, ujasněte si, co váš klient opravdu potřebuje vědět, a nesnažte se to za každou cenu všemožně duchaplně zabalit a vycpat.

Vaším cílem je klientovi čtení, porozumění a rozhodování maximálně usnadnit. Nezahlcujte ho proto nepodstatnými detaily, dlouhými úvody ani zbytečnou slovní vatou. Je to ve vašem vlastním zájmu. Lidé jsou v dnešní době přehlceni informacemi ze všech stran, a oceňují tak fakta podaná stručně, jasně, nejlépe v kostce.

Lidi potřebují ihned vědět:

  • co si kupují,
  • za kolik,
  • jak si to mají koupit
  • a co se stane pak.

Nesnažte se jim nákupní proces komplikovat slovními hříčkami, metaforami a originálními slovními obraty. Riskujete, že zrovna nebudou v tom správném duševním rozpoložení, anebo že to prostě a jednoduše nepochopí.

Pište jazykem svého klienta

Samozřejmě je fajn působit v textech sympaticky, přirozeně a psát tak, aby to váš ideální klient dobře pochopil a aby se mu to příjemně četlo.

I ta zmíněná jazykovka pak může svým komunikačním stylem působit jako unylá úřednice z pošty, anebo jako pohodový a sympatický společník ke kávě. Takže to, co se obecně nazývá “kreativitou v textech”, není nic jiného, než výborná znalost cílové skupiny, jejích potřeb a jejího komunikačního stylu. 

Pokud se vám pořád ještě nedaří najít ten správný styl, ve kterém se budete dobře cítit, a zároveň mu váš klient bude dobře rozumět, určitě omrkněte mini-online kurz Seznamka s ideálním klientem. V tomhle kurzíku vás osobně naučím, jak si vytvořit opravdu funkční marketingovou personu, a hlavně jak z ní potom vytěžit ty nejlepší prodejní texty.

Takže ode dneška už se nesnažte psát kreativně, pište hlavně srozumitelně. Podávejte informace jednoduše a takovým jazykem, který se bude zákazníkům příjemně číst a kterému budou dobře rozumět.

Protože když budou vaše texty super originální a kreativní, ale nikdo v nich snadno nenajde to, co potřebuje, nejspíš toho moc neprodáte.

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře