Jak psát uživatelsky přívětivé texty

Určitě sami velmi dobře znáte některou z těchto situací:

  • Koupíte si kafe s sebou, ale kelímek je tak horký, že se nedá udržet v ruce.
  • V hotelu u nočního stolku chybí zásuvka, a vy musíte přes noc nabíjet mobil v koupelně.
  • Na toaletě nedosáhnete na držák s toaletním papírem.
  • A já třeba na iPhonu neustále omylem vytvářím screenshoty hlavní obrazovky, když chci prostě jen zhasnout displej. 

To všechno jsou známky toho, že daný předmět (v případě mobilu) nebo prostor (v případě hotelu) není úplně dokonale uživatelsky přívětivý. Jinými slovy, že neposkytuje lidem bezproblémový a příjemný zážitek při jeho používání.

Pojďme se společně podívat na to, jak a proč vlastně dopřávat uživatelsky příjemný zážitek i čtenářům vašich textů.

Pro uživatelskou přívětivost se běžně používá zkratka UX – z anglického user experience. Uživatelská NEpřívětivost v online prostředí pak vypadá třeba tak, že nemůžete najít prodejní tlačítko, když už jste připraveni nakoupit, anebo přesně nechápete, jak získáte ten slibovaný bonus k nákupu – a tak nakonec radši nekoupíte vůbec.

UX copywriting

UX copywriting je pak psaní takových textů, které zpříjemní, a hlavně usnadní návštěvníkům pohyb na vašem webu (ať už hledají jen nějaké informace, nebo si chtějí něco koupit).

Úkolem UX copywritingu zkrátka je maximálně zjednodušovat čtenářům cestu po vašem webu až k naplnění jejich (nebo vašeho) požadovaného cíle, což je ve většině případů zaplacená objednávka. Takže je to vlastně takový UX design se slovy.

Před pár dny jsem se chystala se psem na procházku, tahám z tenčící se ruličky jeden z posledních pytlíků na psí hromádky, a na něm byl nalepený takový ten žlutý lepík s nápisem “Koupit pytlíky”.

UX copywriting

Jednak mě to nesmírně pobavilo, jednak mě to velmi potěšilo, protože jsem si v tu chvíli připadala jako zákazník důležitá a měla jsem pocit, že na mně někomu záleží.

A přesně takhle by se měl cítit i váš zákazník, když si prochází texty na vašem webu. Nestačí jen používat ta správná sexy slova a kreativní obraty. Mnohem důležitější je mít na mysli, jak se v danou chvíli váš potenciální zákazník cítí, co teď zrovna nejvíc potřebuje a jak mu můžete pohyb po vašem webu i čtení textů zjednodušit.

Dám vám pár takových základních tipů – a na spoustu dalších už určitě přijdete sami.

Tip č. 1

Používejte taková slova a takový jazyk, kterému vaši klienti ihned přesně porozumí. Nesnažte se být kreativní za každou cenu. Kreativita neprodává. Prodává jednoduchost a srozumitelnost.

Takže radši místo textu “Pověsit na ramínko” napište jednoduše “Vložit do košíku”.

Tip č. 2

Přemýšlejte, na kterém místě se váš zákazník může cítit zmatený, kde může pocítit nějaké obavy, strach, nejistotu – a pomozte mu je překonat dřív, než se objeví.

U stažení magnetu zdarma je např. fajn upozornit, že pokud e-mail s e-bookem nepřistane do 5 minut v e-mailu, může se schovávat v hromadných složkách nebo ve spamu.

Tip č. 3

Dávejte svým návštěvníkům jasně najevo, co mají udělat, jak přesně to mají udělat a co se stane potom.

U prodejního tlačítka tak můžete mít např. text “Klikněte na tlačítko, vyplňte a potvrďte objednávku” – a váš klient přesně ví, s čím má počítat.

Tip č. 4

Nabízejte návštěvníkům to, na co jsou zvyklí, tam, kde na to jsou zvyklí, a nesnažte se o originalitu za každou cenu.

Položka Kontakt se v menu typicky umisťuje vpravo nahoru. Proč myslíte? No protože tam jsou na ni lidé zvyklí a tam ji automaticky hledají. Udělejte to taky tak. Nesnažte se komplikovat svým zákazníkům život jen proto, že vy potřebujete mít nutně něco extra. 

Nakonec byste na to stejně nejvíc doplatili vy sami.

Velmi detailně se tématu UX copywritingu věnujeme s klienty ve výzvě Přepište si web za 10 dní. Tam probíráme jednu webovou stránku za druhou a přesně si ukazujeme, co bude pro zákazníky nesrozumitelné, kde se budou cítit zmatení, kde velmi pravděpodobně odejdou, a jak to všechno napravit.

Zaujalo vás to a chtěli byste si i vy projít a přepsat celý web s mojí osobní podporou? Tady najdete nově vypsaný termín. >>>

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře