Jiří Nosek: Jak si správně připravit podklady pro vydání knihy

Ti mě tedy namíchli. A to jsem s nimi ani nepřišel do styku. Podvodníci… Pardon, vezmu to od začátku.

Asi tři měsíce se se zákazníkem pomalu blížíme k realizaci jeho knihy. Kalkulaci jsem mu spočítal už květnu, ale neznal jsem počet znaků jeho textu, ostatně se na cenu korektur ani neptal. Rovnou napsal, že se mu má nabídka líbí a pustíme se do toho, až se kniha vrátí z korektury, kterou právě zadal. Pak se ale rozhodl z textu nejdříve vyrobit elektronickou knihu, a tak jsem její text dostal do ruky až v září.

Stává se poměrně často, že zákazník (zpravidla přímo autor) buďto má vlastního známého korektora a chce svůj rukopis svěřit do jeho rukou, nebo (v horším případě) zcela odmítne investovat do korektury a text si opravuje sám. Je to jeho právo, jsme soukromé nakladatelství a zákazníkům radíme, ale k ničemu je nenutíme.

 

dreamstime_4044196

 

Poprvé jsem tedy text zkusmo „nalil“ do sázecího programu a při jeho formátování očima létal ze stránky na stránku. Jsem bývalý korektor a nemůžu si pomoci, chyby mi prostě většinou samy „skáčou do očí“, i když je nehledám. Už jsem kvůli tomu musel odložit i rozečtenou knihu, která byla tak plná chyb, že se nedala číst.

„Zasloužilo by to korekturu,“ napsal jsem mu v prvotní reakci, aniž bych si v té chvíli uvědomil, že jí kniha před pár měsíci měla projít. Při pohledu na text mne o tom ani nenapadlo přemýšlet. „Cože? To mi chcete říct, že jsem za korekturu vyhodil 6 700 korun úplně zbytečně, a navíc mám na internetu e-knihu plnou chyb?“ odepsal mi on. Podíval jsem se do pár měsíců starých mailů a začal ve mně narůstat vztek.

Opravil jsem zkusmo čtyři stránky. Bylo to neuvěřitelné. Na každé jsem našel minimálně tři chyby, jednou z nich byla dokonce hrubka. „Ano, bohužel tomu tak je,“ musel jsem mu napsat. A nasměroval jsem ho k reklamaci, pokud možno s výsledkem vrácení celé částky. To bych v takovém případě určitě požadoval já.

Jak má tedy vypadat proces, při kterém si připravíte své podklady pro knihu správně a tak, aby byla kniha bez chyb?

Text

Nejdůležitější částí přípravy textu je jednoznačně korektura. Nejste-li ale mistr jazyka českého, doporučuji najít si takového korektora, který je nejen profesionál ve svém oboru, ale dbá i na to, aby byl text čtivý a „splavný“, tedy kdo dělá částečně i redaktorskou práci a opraví vám kostrbaté věty, nevhodná slova i chybný slovosled.

Nebojte se ho zeptat, jak při své práci postupuje; informace „opravím vám to“ rozhodně nestačí. Jak je to tedy správně?

Správná korektura knihy má dvě části. Ta první probíhá poté, co je rukopis dokončen, ale PŘEDTÍM, než ho dostane ke zpracování grafik. Pracuje se přímo v elektronickém dokumentu a tehdy je také čas na to, aby korektor provedl „větší“ změny – vyměnil nebo navrhl výměnu slov, změnu slovosledu a podobně. Může přitom použít Ctrl+C a Ctrl+V (= příkazy Vyjmout a Vložit) nebo vyhledávání a jeho práce je mnohem rychlejší. Tato korektura je hlavní a měla by při ní zmizet naprostá většina chyb.

Druhá část korektury musí proběhnout úplně na závěr, poté, co grafik text zalomí do dvoustran. Dvoustrany se vytisknou a opravuje se poctivě postaru, tedy tužkou na papíře, a opravy pak musí do svého dokumentu zanést přímo grafik. Při grafickém zlomu se totiž o dělení slov stará automat, a ten v češtině není právě přeborník. Na papíře jsou také chyby lépe vidět, takže korektor zpravidla objeví i pár chyb, které mu v první fázi unikly.

Jak ale máte poznat, zda byl korektor pečlivý a jak dobře text opravil? Jednoduše. Pošlete text k posouzení jinému korektorovi, nejlépe někomu, kdo se dlouhodobě specializuje na opravy knih, a požádejte ho, aby vám sdělil, zda je text opraven dobře. Bude-li to pár korun stát, obětujte je. Budou to jedny z nejlépe investovaných peněz v celém procesu vydávání knihy.

Při zadávání korektury tedy

  • vybírejte korektora podle doporučení,
  • zeptejte se, zda je korektura dvojitá a jakou formou probíhá,
  • nechte si kvalitu provedené korektury zkontrolovat špičkovým češtinářem.

 

Formátování textu

Na čem naopak vůbec nezáleží je to, jak svůj text pro grafika naformátujete. Vyznačte pouze kurzivu a (většinou v odborných knihách) tučné písmo či tučnou kurzivu. Je úplně jedno, zda budou mít odstavce odsazen první řádek a jak budou zarovnané, všechno se v sázecím programu zruší a začne vytvářet od nuly. Takové formátování textu slouží pouze jako prvotní informace pro grafika, jak si to asi představujete, a k tomu úplně stačí ukázkově zformátovat jedinou stranu a nasměrovat ho na ni jako na vzor.

 

Požadavky na obrázky

Aby byla informace o přípravě podkladů úplná, nesmíme zapomenout na obrázky.

Všechny obrázky určené pro tisk by měly mít rozlišení alespoň 300 dpi. Podrobnější vysvětlení výrazu „rozlišení“ provázené názornými obrázky najdete v mém e-booku zdarma „Už nechci psát do šuplíku“, který je praktickou příručkou pro všechny, kdo mají v úmyslu vydat v budoucnosti knihu a chtějí vědět, co to obnáší a jak se to dělá.

Obrázky, které budou zasahovat až na úplný okraj stránky, také musí mít na stranách dotýkajících se okraje tzv. spad, tedy alespoň 3 mm navíc, které se později při výrobě knihy oříznou.

Pokud si grafiku pro svoji knihu chcete zkusit vyrobit sami, uvolnil jsem v uplynulých dnech svůj e-book „Výroba knihy SAMODOMO“ a nabízím jej ke stažení zdarma.

 

Jiří Nosek

www.vydaniknihy.cz
(blog o vydávání knih)

www.nakladatelstviklika.cz
(rodinné zakázkové nakladatelství)

 

————————————

Kam dále?

Jak si vydat knihu a dostat ji až na pulty obchodů? (video + blog)

Jak ušetřit peníze při vydání vaší knihy (a na čem nikdy nešetřit)? (video + blog)

Jak vydání své knihy financovat z cizích zdrojů? (blog)

5 věcí, bez kterých propagace vaší knihy nebude nikdy fungovat (video)

 

nebo mne kontaktujte na e-mailu jiri@jirinosek.cz

————————————2015-07-20 JN-Fox 29a

Kdo je Jiří Nosek?

Vydavatel, lektor a autor blogu o vydávání knih vydaniknihy.cz.
Několik posledních let se specializuje na propagaci knih online.
Na serveru Naučmese.cz vede živé kurzy Jak si vydat knihu.

Lucie Koubek
Textem posedlá copywriterka, písmenková závislačka s vášní pro online marketing. Učím texty mluvit jazykem internetu tak, aby zaujaly a proměňovaly své čtenáře v platící klienty.

Autorka e-booku Manuál úspěšného blogera a online programu Copykiller – prodávejte textem.

Více o Lucii se dočtete tady.
Komentáře