Kdy se vám vyplatí najmout copywritera (a kdy je lepší napsat si to sám)

Píšete si texty pro svoje podnikání sami? A jak často při tom sami sobě vyhrožujete copywriterem? Možná už nějakou dobu zvažujete, že si na texty najmete profíka, ale nedokážete si srovnat v hlavě, jestli se vám to vyplatí. 

Na jednu stranu – takový člověk by vám ušetřil hromadu práce, na druhou stranu to taky bude něco stát… Jak se tedy správně rozhodnout, jestli (a případně kdy) má smysl hledat externího copywritera? 

Kdy se šikne copywriter

Možná se budete divit, ale není to zdaleka jen o čase a o penězích. Jaké další faktory stojí za to vyhodnotit a jaké signály vám napoví, že už nastal čas?

1. Nemáte na psaní buňky

A pomiňme teď fakt, že to o sobě (často zbytečně skromně) tvrdí každý druhý. Pokud ale skutečně patříte mezi nešťastníky, kterým nebylo shůry dáno, poznáte to celkem snadno. Vypozorovala jsem dvě nejčastější indicie:

  1. Neustále vás někdo prudí za hrubky, čárky a jiné “zbytečnosti”.
  2. Lidi vás každou chvíli otravujou s “debilními” dotazy.

Nechápou, jak si mají koupit vaši knihu v předprodeji, nerozumí vašim storno podmínkám, neví, co přesně si u vás můžou objednat za služby…?

Jasně, takoví lidé tu budou vždycky, a nemusí to nutně souviset s vašimi spisovatelskými kvalitami. Ale pokud se dotazy typu “nerozuměl jsem, nepochopil jsem” objevují až příliš často, možná je na čase pouvažovat o profíkovi, který vám pomůže psát srozumitelně

Ušetříte tak nejen čas, který byste jinak strávili psaním, ale i čas, který vám zaberou odpovědi na ty “debilní” otázky.

2. Psaní vás neskutečně… obtěžuje

Existuje hromada různých přístupů k efektivitě práce, ale vesměs se shodují v jednom: Tvrdí, že činnosti, které vás nebaví, vám zaberou mnohem víc času než ty, které jsou vám milé a na které se těšíte. 

Stejně tak výsledek bývá u neoblíbených činností zpravidla nesrovnatelně horší, než když něco děláte s chutí a nadšením. Asi se shodneme na tom, že když s nechutí škrábete brambory, nenaděláte ve finále tolik škody, jako když s odporem píšete texty, na kterých stojí vaše podnikání.

Bojovat s tím můžete dvěma způsoby:

  1. Najít cestu, jak by vás psaní mohlo začít aspoň trochu bavit.
  2. Delegovat. Najmout si copywritera a přestat se s tím jednou provždy trápit.

3. Nemáte na to čas

Necháváte si psaní až na pozdní večer, kdy děti (a partner) usnou, a vy budete mít konečně čas a klid? Nebo prostě máte neustále milion jiných činností, které vás potřebují, a k psaní se dokopete až v momentě, kdy už vám doslova hoří koudel…?

Ani v takovém nastavení nejspíš nebudou vaše texty zrovna ukázkou špičkové textařiny. Copywriting není jen o tom, že sednete a píšete. Dobré texty potřebují čas.

Na přemýšlení. 
Na rozjímání. 
Na naciťování. 
Na vyhledávání informací. 
Na pochopení zákazníka. 
Na psaní.
Na škrtání.
Na úpravy a přepisování.
Na ladění.
Na mazlení.

Pokud si teď ťukáte na čelo a říkáte si, že jsem se asi dočista zcvokla, protože na takový tanečky teda opravdu čas nemáte – nejspíš nastal ten správný čas povolat do akce profíka copywritera.

4. Váš čas je dražší než čas copywritera

Za tenhle postřeh vděčím fantastickému online kurzu Cenotvorby pro copywritery na volné noze od Romana Věžníka. Tam zazněla průlomová myšlenka, že outsourcovat (pro copywritery typicky třeba korektora) má smysl v momentě, kdy je hodinovka daného freelancera nižší než naše vlastní.

To jste měli vidět ten stroboskop nad mojí hlavou.

Kolik stojí hodina vašeho času?
A kolik na hodinu stojí profík, se kterým byste rádi spolupracovali?

Takhle jednoduché to je.

Neodpustím si ale malou poznámku:
Ano, najdete copywritery, kteří si účtují 300 Kč za hodinu.
Ne, nevyplatí se vám to.
Rádo se stalo.

Postupujte obráceně. Nehledejte copywritera, který si bere na hodinu méně než vy. Hledejte takového, který vám sedne a se kterým byste rádi spolupracovali. Pak teprve špekulujte na tím, jestli vám to ekonomicky dává smysl, případně jak si to zařídit.

5. Chybí vám přesah

Dobrý copywriter nekončí u toho, že umí “hezky psát”. Dobrý copywriter se zpravidla orientuje i v následujících disciplínách:

UX neboli uživatelská přívětivost

Dokáže do jisté míry předvídat chování návštěvníka na vašem webu a podle toho přizpůsobit textaci i rozvržení některých prvků.

Typografie

Dobrý copywriter umí ohlídat texty i po jejich nasazení na web a doporučit změny v případě, že jsou texty špatně čitelné.

Online marketing

Copywriter nepíše jen “hezky” nebo “kreativně”, ale hlavně zacíleně a konverzně. Ovládá spoustu prostředků, metod a vychytávek, jak vytvořit texty na míru pro konkrétní typ klienta. Zná kouzelná slovíčka a formulky, které přirozeně motivují zákazníky k nákupu. Ví, jaký typ textů vyžadují sociální sítě a jak přistupovat třeba k psaní newsletterů.

Psychologie

Copywriter musí být především psycholog. Dokáže se nacítit na vašeho zákazníka, odhalit i jeho nejskrytější potřeby a touhy. Ví, jak se zákazník v které fázi nákupního procesu cítí a co přesně si v ten okamžik potřebuje přečíst.

Obchod

Copywriter je navíc i zdatný obchodník. Prodejní text je totiž ve skutečnosti obchodní rozhovor. S tím rozdílem, že v textu nemáte možnost dialogu a musíte zastoupit obě strany. Pokládat ty správné otázky a zároveň na ně správně odpovídat.

SEO

Úkolem copywritera není dostat vás na první příčky vyhledávačů. Ale může tento bohulibý záměr velmi kvalitně podpořit. Umí totiž v rámci textů pracovat s klíčovými slovy a frázemi, bude vědět, jak texty strukturovat, otextuje vám promyšlené meta popisky. Zkrátka ví, jak zařídit, aby byly vaše texty atraktivní nejen pro čtenáře, ale i pro vyhledávače.

Je možné, že uvedené disciplíny jsou vaším denním chlebem, a potom si s texty snadno poradíte sami. Pokud tomu tak není, může šikovný copywriter vynést vaše texty hned o několik pater výš.

6. Chybí vám nadhled

Je to trochu paradox, ale výhodou externího copywritera je, že nezná vaši práci. Díky tomu se přirozeně zajímá, dokáže se správně ptát a umí se vžít do situace vašeho zákazníka. Rozumí jeho přáním a chápe jeho potřeby.

Není zatížen profesní slepotou, a díky tomu se dokáže podívat na vaše podnikání z nadhledu, který už pravděpodobně vám samotným po těch letech dávno chybí.

7. Máte velké plány

Chcete si psát až do skonání věků svůj cestovatelský blogísek, nebo míříte mnohem výš? Je vaším cílem vybudovat love brand s celorepublikovou sítí poboček a uvažujete i o expanzi na mezinárodní trh? Pak si nejspíš s vlastními texty dlouho nevystačíte. Čím dřív si povoláte na pomoc profíka, tím dřív si uvolníte ruce pro jiné činnosti, které vás (ruku v ruce s profi texty) poženou za vaším cílem mnohem rychleji.

Kdy je lepší napsat si to sám

Pak tady ale máme i případy, kdy vám nejspíš copywriter přinese jen víc starostí a bude vás stát nejenom peníze, ale i nervy, čas a nějaké ty vyrvané vlasy.

1. Psaní je vaše radost s vášeň

Psaní pro vás není žádný strašák, ale naopak – příjemně strávený čas, relax, na který se vyloženě těšíte? Pokud v zápalu své radosti a vášně dokážete psát navíc i jasně a srozumitelně, dost možná byste se s najatým copywriterem spíš nervovali, že “to stejně nikdy nenapíše tak jako vy”.

2. Zákazníci reagují tak, jak chcete

Pokud se po každém odeslaném e-mailu strhne lavina objednávek, vaše prodejní stránky mají konverzní poměr 20 % a na sociálních sítích to žije jako ve dvě ráno na Stodolní – ať vás ani nenapadne nechat do toho šťourat nějakého copywritera!

Spíš se ale u klientů setkávám s jiným typem reakcí: Zákazníci vám píšou nadšené e-maily, chválí vás i všechno, co jste vytvořili, až do samých nebeských výšin – ale nenakupují. Než se tedy definitivně poplácáte po rameni, ujasněte si, jestli zákazníci nejen “hezky reagují”, ale opravdu dělají to, co chcete.

3. Potřebujete psát sami za sebe

Tohle je asi nejčastější důvod, proč jsou pro některé podnikatele služby copywritera tabu. Zpravidla začínající podnikatelé a menší firmy mají silnou potřebu “psát sami za sebe”. Nechtějí se „za někoho schovávat” a necítili by se v tom dobře. Chápu a naprosto respektuju.

K tomu opět malá poznámka: Možná jenom nevíte, že dobrý copywriter se pozná právě podle toho, že za vás napíše texty, ve kterých se budete cítit dobře.

Pokud i tak máte nutkavou potřebu “psát sami za sebe”, ale cítíte, že máte v psaní jisté rezervy, nemusíte hned povolávat do akce copywritera. Možná by vám stačil jen šikovný korektor, copywriterský online kurz anebo třeba konzultace.

4. Copywriterův čas je dražší než ten váš

Řekněme, že si za svou práci jazykového lektora účtujete 700 Kč za hodinu a vyhlídli jste si copywritera, který stojí 2.000 Kč za hodinu. Pro nějakou jednorázovou spolupráci – třeba na tvorbě sloganu nebo webové prezentace se vám to může vyplatit. Ale už to asi nebude na pravidelné články na blog jednou týdně…

Počítejte ale chytře! Když bude váš copywriter stát třeba 900 Kč na hodinu – je pořád ještě dražší, ale zároveň taky pravděpodobně píše mnohem rychleji a mnohem lépe než vy sami. Udělá tak svoji práci za polovinu vašeho času a s mnohem kvalitnějším výsledkem.

5. Děláte si byznys jen tak pro radost

Znám některé podnikatele – nebo častěji spíš podnikatelky, které podnikají hlavně pro radost. Třeba pro zachování zdravého rozumu při mateřské, nebo mají jinou dobře placenou práci, ale chtějí se ještě nějak realizovat. Nemají žádné velké byznysové ambice, tak akorát stíhají uspokojovat poptávky či objednávky a je jim v tom dobře.

Pokud patříte do této kategorie, pak vás nejspíš ani nenapadlo najmout si copywritera. Dokud vás podnikání takhle těší, netlačíte na výkon, psaní vás nestresuje a dělá vám radost, je to úplně v pořádku.

Nad případným delegováním psaní textů je fajn se zamyslet v momentě, kdy vás to začne štvát a radši byste svůj čas věnovali výrobě nových produktů nebo vymýšlení nových služeb.

3 tipy, když se rozhodnete najmout copywritera

Věřím, že teď už jste se sami pro sebe krásně “zaškatulkovali”. Pokud jste usoudili, že je čas poptat copywritera, tady je ještě pár tipů, s čím byste měli počítat:

1. Bude to něco stát

Zapomeňte na copywritery, kteří si účtují 250 Kč za hodinu (nebo 150 Kč za normostranu). Jejich sazba vypadá možná lákavě a supervýhodně, ale nejspíš to stejně budete všechno přepisovat po nocích. A to jste přesně nechtěli, nebo jo?

Počítejte i s tím, že schopný copywriter vám nenapíše ani písmenko bez vstupní analýzy. (Která pochopitelně taky něco stojí.) Je důležité si uvědomit, že copywriting není rohlík, ale dlouhodobá investice do vašeho podnikání.

2. Dejte si práci s poptávkou

Dobrý copywriter se pozná taky podle toho, že má přetlak poptávek a klienty si vybírá. (Nejste to tedy vy, kdo dělá výběrové řízení.) Vy už jste si vybrali, a teď potřebujete zaujmout a přesvědčit, že spolupráce s vámi bude fajn a stojí za to. To můžete dát hned zkraje najevo právě dobře promyšlenou poptávkou.

Napište, proč jste si vybrali zrovna toho konkrétního copywritera, připojte pár slov o svém podnikání a o své vizi, řekněte, co přesně potřebujete napsat a jakou máte představu o termínu. Buďte osobní a rozhodně si odpusťte univerzální e-maily ve stylu Copy+Paste. (Ne nadarmo je copywriter expert přes texty. Nebojte se, že to nepozná. 😉)

3. Spolupracujte

Dobrý copywriter se hodně ptá a (hlavně zpočátku) vás zapojuje do procesu tvorby. Je to normální a je to pro vaše vlastní dobro. Mimochodem, věděli jste, že kvalita dodaných podkladů dokáže copywriterovi ušetřit práci, a vám tím pádem i pěkných pár peněz? (Tak se snažte!)

Výsledky nečekejte přes noc. Copywriting je vždycky součástí nějaké komplexnější strategie a nasazení nových textů se zpravidla neprojeví na vašem bankovním účtu do druhého dne. (I když – znám i takové případy.) 

Co ale určitě pocítíte ihned, to může být třeba profesionálnější prezentace vaší značky.
Lepší otevíratelnost newsletterů.
Web, který konečně začne přitahovat ty správné zákazníky.
Úleva, že to psaní vzal konečně někdo za vás (a za ten správný konec).

Zjednodušeně řečeno – o spolupráci s profíkem byste měli začít uvažovat v momentě, kdy z nějakého důvodu nemáte ze svých textů dobrý pocit. (Ať už při jejich tvorbě, nebo z konečného výsledku.) “Dobrý pocit” sice a priori neprodává, ale v podnikání je to sakramentsky důležitá veličina.

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře