Odrážky a číslování, čárky, tečky, středníky

„Ahoj Lucie,
chtěla bych se zeptat, jak správně psát body u číslování, případně u odrážek. Píše se tam velké písmeno a tečka, nebo malé a čárka, nebo středník, nebo nic, nebo co? U tohohle jsme se s mým šéfem docela rafli, takže prosím Tě, jak je to správně?“

Tak ze všeho nejdřív musím přiznat, že pociťuji jistý hřejivý pocit, že i na takové téma se dá „rafnout se šéfem“.

Ale k věci.

Jako vždy jasně a stručně:

  1. Je jedno, jestli ve výčtu (bodovém nebo číselném seznamu) používáte číslování nebo odrážky. Pravidla se neliší.
  2. Pokud mají jednotlivé body podobu celé věty, je ideální začínat každý bod velkým písmenem a zakončit tečkou (viz tento číslovaný seznam).
  3. Pokud nepíšete ve větách, ale jen v bodech či heslech, pak je vhodné dodržet:
    malé písmeno a na konci bodu čárka,
    – nebo malé písmeno a na konci bodu středník,
    na konci celého seznamu tečka.
  4. Středník se dá použít i v případě větných konstrukcí – tedy když píšete ve větách – ale pak je nutné dodržet na začátku malé písmeno. V češtině se však středník nepoužívá tak běžně jako třeba v angličtině.

A teď vám do toho hodím vidle:
Povolená je i možnost psát všude velké písmeno na začátku (nebo všude malé) a na konci nic. Pardon, je to tak.

Stačí, když si zapamatujete:

  • všude velké písmeno a tečka (případně nic),
  • nebo všude malé písmeno a čárka/středník (případně nic),
  • pokud se rozhodnete používat znaménka, tak na konci celého výčtu tečka.

Takže – pište si to, jak chcete. Nejdůležitější pravidlo ze všech pravidel nejpravidlovatější totiž zní:

Sjednoťte to. Zvolte si jednu možnost a té se držte. Určitě není žádoucí testovat v rámci jednoho textu několikero variant.

A to je celá věda.

Bonus:

Teď vám ještě prozradím, k čemu všemu jsou takové výčty dobré.

Otázky, nejasnosti? Komentujte, pište, ptejte se!

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře