Tykat, nebo vykat?

Mám ve svých textech na internetu zákazníkům tykat, anebo vykat? To je jedna z nejčastějších otázek, které od vás dostávám – v e-mailech, při konzultacích, v online kurzech, prostě pořád. A není na ni tak jednoduchá odpověď, jak by se mohlo zdát.

Univerzální odpověď na tuhle otázku totiž neexistuje. Poradím vám ale, jak a podle čeho se celkem snadno rozhodnout, která z možností bude ta pravá zrovna pro vás. A taky pro vaše klienty či zákazníky.

Cílovka napoví

Právě tam byste při svém rozhodování měli začít. Nejdřív je totiž třeba ujasnit si, kdo je váš ideální klient. A pozor – ideální klient nemusí být totéž jako váš typický klient. Je třeba skutečně pracovat s definicí ideálního klienta. Proč je to tak důležité, vysvětluju například v tomto videu.

No a jakmile znáte svého ideálního klienta nebo zákazníka, už taky víte, jestli mu bude příjemnější tykání, nebo vykání.

Možná máte cestovatelský blog a je pro vás úplně přirozené, že si s ostatními cestovateli tykáte. Pak asi stejně přirozeně zvolíte tykání i ve svých prodejních textech.

S doktorem práv na tykačku

Trochu zapeklitější to bude v případě, že se věnujete třeba právnímu poradenství. Pokud děláte například klasického rozvodového právníka, asi vás ani nenapadne, že byste svým klientům mohli tykat. Možná vám to přijde až skoro nevkusné.

Já si ale velmi dobře dokážu představit i právníka, jehož cílovkou jsou chlapi, kteří řeší, jak projít rozvodovým řízením co nejrychleji a co nejvíc v pohodě. A chtějí to slyšet hlavně srozumitelně, jednoduše, jako kdyby jim radil kámoš na zahrádce u piva.

Jako poslední příklad mě napadá třeba cykloservis a poradna pro cyklisty. Pokud je to služba pro typické sporťáky převážně nižší věkové kategorie, asi zase budete ve svých textech automaticky tykat. Ale vy se třeba specializujete na poradenství a servis pro elektrokola a vaší ideální klientelou jsou rekreační cyklisti pokročilejšího věku – pak bude na místě pravděpodobně spíš vykání.

Koho chcete – a koho ne?

Můžete se na to podívat i z jiného úhlu pohledu: Jaký typ klienta si vy sami chcete přitahovat? (Protože právě to bude ten váš ideální klient.)

Jestliže si chcete přitáhnout spíš serióznější klienty, pro které jistá etiketa ve vyjadřování znamená zároveň i důvěryhodnost, budete jim i ve svých textech přirozeně vykat. Pokud jsou vaší cílovkou spíš pohoďáci, se kterými byste si i naživo hned potykali, nejspíš zvolíte tykání i ve svých prodejních textech.

A jestli máte někdy strach, abyste svým tykáním náhodou někoho neodradili – vždycky si položte otázku, jestli je takový člověk opravdu váš ideální klient. Pokud ne, tak je to tak vlastně v pořádku.

Zvolte si ale jednu možnost, a té se držte úplně všude a ve všech svých textech. Není nic horšího, když se na webu tváříte jako nejvíc uvolněný cool parťák a vaše e-maily se pak nesou v duchu obchodní korespondence z 80. let minulého století.

Jak to máte vy? Tykáte, vykáte, nebo snad nedejbože obojí? :) Napište mi to do komentáře.

A pokud ještě přesně nevíte, jak toho svého ideálního klienta objevit, moc ráda vám s tím pomůžu v mini-kurzu Seznamka s ideálním klientem.
Více informací o kurzu najdete tady. >>>

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře