Malé vy, nebo velké Vy?

Mám psát v e-mailech a newsletterech malé vy, nebo velké Vy?
A co na webu, tam je to jak?
Jsou na to nějaká pravidla?

Tohle je snad nejčastější typ dotazů, které dostávám od klientů, přátel i náhodných známých.

Vypozorovala jsem, že lidi se dělí na 2 skupiny:

Skupina A tvrdí (a dali by na to krk), že velké V se píše pouze tehdy, oslovujeme-li jednu jedinou osobu, jíž chceme vyjádřit jistou úctu.

Skupina B je zase neochvějně přesvědčena, že velké V se může napsat úplně všude, kde chceme ukázat, že si čtenářů vážíme.

No a pak je tady samozřejmě ještě skupina C, které je to úplně jedno, ale ta nás pro účely tohoto článku nemusí vůbec zajímat.

Jak je to tedy doopravdy?
Doopravdy je to všechno ještě trochu jinak.

Kdy se smí použít velké V

To, že velké V se používá jen tehdy, oslovujeme-li jednu osobu, které vykáme, je jeden velký nesmysl. Velkým V na začátku totiž v pohodě můžeme vyjadřovat úctu i většímu množství lidí.

Takže když oslovujete třeba klienty nebo nadřízené anebo i podřízené a oslovujete jich zároveň více naráz, klidně napište Vy, pokud jim chcete naznačit, že si jich vážíte.

Výše zmíněné pravidlo však platí jen a pouze v korespondenci, kam v dnešní době můžeme kromě klasických dopisů zařadit také:

  • E-maily (osobní, pracovní i marketingové)
  • Zprávy na chatu (FB, WhatsApp apod.)
  • Ale i např. komentáře na FB, v nichž reagujete na konkrétní osobu nebo skupinu osob

Kam velké V nikdy nepatří

Do kategorie korespondence ovšem ani při nejbujnější fantazii nespadají:

  • Webové stránky
  • Prezentace
  • Leták, brožura, katalog (platí pro online i offline)
  • E-book
  • Kniha
  • Marketingové sdělení typu reklama na FB, banner, billboard (opět online i offline)

V těchto a podobných případech se tedy zdržte nutkání vyjadřovat potenciálním čtenářům bezmeznou úctu a volte zcela bezpečně malé v.

Hlavně v tom prosím pěkně nehledejte žádnou velkou vědu. ;)

Jak to cítíte vy? Která varianta je vám příjemnější?
Pište do komentářů pod článkem, těším se na vaše odpovědi.

Lucie Koubek
Lektorka copywritingu, konzultantka a mentorka se smyslem pro jemný detail i rázný humor. Autorka online programu Copykiller – prodávejte textem.

Pomáhám zapáleným podnikatelům vyladit texty tak, aby byly v souladu – s jejich osobními hodnotami, s klientem a jeho potřebami i s principy moderního marketingu.
Komentáře
  • Chcete další články do mailu?

    Zadejte svoji e-mailovou adresu, a já vám čas od času pošlu další tipy, jak využít sílu copywritingu, a přitom zůstat sám sebou.

  • Rubriky
  • Nejnovější příspěvky
  • Štítky